Dumb-and-Dumber

Sokat olvashattál már az “okos”, vagyis S.M.A.R.T. (smart = okos) célokról. Talán használod is őket, vagy tűztél már ki a segítségével célokat. Vajon miért van az, hogy egyeseknek nagyon jól működik, és az így megfogalmazott céljukat eredményesen elérik, mások viszont elkedvtelenednek, és nem is valósítják meg?

Ennek az oka a két agyféltekénk eltérő működéséhez köthető. Egyeseknek inkább a bal agyféltekük (realitás, számok), másoknak inkább a jobb agyféltekük (képzelet, érzelmek) a dominánsabb.

A helyzet az, hogy a SMART célok egyértelműen bal agyféltekés célok. Egyfajta keretet próbál rájuk húzni, bezsúfolni egy sémába. Aki inkább elemző típus (bal agyféltekés), az hihetetlenül jól kijön ezzel a rendszerrel.

A probléma akkor van, amikor egy jobb agyfélteke domináns ember elkezdi alkalmazni ezt a technikát… valljuk be, a háta közepére sem kívánja. Ő nem szeret mindent a legapróbb részletekig megtervezni, leírni, Excel táblában vezetni…

Ha megnézzük a világ nagy teljesítményeit, többségében azt tapasztalhatjuk, hogy nem SMART célok voltak.
Nem SMART cél volt, hogy Columbus áthajózta az óceánt…
Nem SMART cél volt azt mondani, hogy embert küldünk a Holdra…

Ezeknél a céloknál az “elérhető (achievable)” rész egyáltalán nem teljesült. Nem voltak reálisak.  Ezek lehetetlen álmok voltak.

Tűzz ki DUMB (buta) célokat!
1. Dream Driven – Álom hajtotta

Kezdd ezzel. Mi volna az ideális, már-már varázslatos végkimenetel? Gondolkodj a dobozon kívül. Gondolj olyanra, amibe beleborzongsz. Amit ha elérnél, azt mondanád, hogy “igen, ez az én álmom”. A legtöbb SMART cél inkább csak egy lista, amit elérsz, kihúzol, aztán mész tovább… Álmodj igazán nagyot!
2. Uplifting – Felemelő, inspiráló

Az, hogy le akarsz fogyni, nem inspirál egy kicsit sem. Mi lenne, ha inkább úgy fogalmaznád meg a célokat, hogy valaminek a megszerzése, valamivé válás? Ha azt mondanád, hogy “annyira fitt vagyok, hogy vibrál körülöttem a levegő, és az energiám beragyogja a többi embert! Egy szexi ember vagyok!”? Ha ezt elképzeled, nem sokkal jobb érzésed támad, és cselekvésre ösztönöz, mint a “Ekkor és ekkor ennyi és ennyi kg vagyok.” típusú cél?
3. Method Friendly – Folyamatba szervezhető

Milyen gyakorlatok/szokások azok az életedben, amik megkönnyítik ennek a célnak a teljesülését? Miket kell esetleg kialakítanod, hogy könnyebb legyen az út a célodhoz?
Alakíts ki a célod köré egy olyan metódust, amit ha újra és újra csinálsz folyamatosan, eljuttat ahhoz az állapothoz, hogy azt mondhasd, elérted a célodat.

4. Behavior Driven – Szokásokhoz kapcsolható

Csatolj olyan szokásokat a már meglévőkhöz, amik támogatják a célodat. Például ha megerősítések mondogatását akarod beépíteni a napodba, csatold egy olyan tevékenységedhez, amit amúgy is csinálsz: ha pl. sokat liftezel, akkor minden alkalommal nézz bele tükörbe, amikor beszállsz, és mondd el a megerősítéseket / amikor sorban állsz a boltban.
Egyfajta “mentális ravasz”-ként működnek ezek. Amikor az adott helyzetbe kerülsz a nap folyamán, az beindítja azt a cselekvést, ami segíti a célod megvalósulását.
Borsos Bence
A cikk Brendon Burchard tanításai alapján készült.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.