o-WINDING-ROAD-facebook

Kezdjük egy egyszerű kijelentéssel: mi szeretnél lenni?
Reméled, hogy egy napon író, zenész, tervező, programozó, több nyelven beszélő ember, asztalos, grafikus, vállalkozó, vagy egy adott területen kiemelkedő szakértő válik belőled?
Hogyan érheted ezt el? Leírod a szándékot egy darab papírra, majd palackpostát készítesz belőle és bedobod a tengerbe, hogy így talán majd magától teljesül? Nem. Az univerzum nem fogja ezt helyetted elintézni, neked kell.
Kitűzöl egy nagy célt, amelyet az év végére vagy 3 hónapon belül kívánsz elérni? Ez jó kezdet, de ez önmagában nem elég. Valójában, ha visszagondolsz a legtöbb példára az életedből, a nagy, hosszú távú célok valószínűleg sokszor nem működtek. Hányszor volt ez a stratégia nálad sikeres?

Az utóbbi 7 éves tapasztalataim alapján az alábbi törvényt fektetem le: semmi sem fog változni, hacsak nem változtatsz meg valamit minden nap, nem teszel minden nap a célod érdekében.

Próbáltam 1 hetes cselekvési terveket, minden második napon elvégzendő feladatokat, ambiciózus havi célokat, és ezek sokfajta kombinációit. Egyik sem működött, kivéve azok, amikor minden nap tettem valamit a célom érdekében.

Ha nem akarsz tenni minden nap az adott cél érdekében, akkor nem is akarod igazán. Csak szeretnél megtanulni rajzolni / japánul beszélni / gitározni / programozni PHP-ben stb. De nem akarod igazán.

Tehát tegyél a cél érdekében minden nap. Nézzük, hogyan lehet ezt megvalósítani!

Hogyan változtass egy kívánságot napi cselekvéssé

Nézzünk néhány kívánságot:

·         lefogyni
·         megírni egy könyvet
·         befejezni a halogatást
·         szerelmesnek lenni
·         boldognak lenni
·         beutazni a világot
·         több vizet inni
·         megtanulni spanyolul
·         több pénzt megtakarítani
·         több fényképet készíteni
·         több könyvet olvasni

Hogyan tudsz ezen kívánságok érdekében naponta cselekedni? Gondold át, mit tudnál minden nap megtenni a változás elősegítéséhez, vagy ami legalább közelebb vinne az eredményhez. Ezt nem mindig könnyű kitalálni, de nézzünk néhány ötletet:

·         lefogyni– kezdj el sétálni naponta, először 5 percet, aztán 1 hét után napi 10 percet, megint 1 hét után 20 percet stb. Amint már napi 30-40 percet sétálsz, végezz el egy újabb változtatást, pl. igyál több vizet.

·         megírni egy könyvet– írj naponta 10 percet.

·         befejezni a halogatást– Már hallom az ironikus viccet, hogy majd később kitalálod, hogyan fogod legyőzni a halogatást… De álljon itt egy minden nap elvégezhető cselekvés: minden reggel jelöld ki az adott napi legfontosabb elvégzendő feladatot, és dolgozz rajta 10 percet reggel, még mielőbb bármi egyebet tennél.

·         szerelmesnek lenni– menj valahová minden nap, ahol új embereket ismerhetsz meg. Vagy minden nap tegyél valamit, amivel vonzóbbá válsz.

·         boldognak lenni– tegyél minden nap egy olyan dolgot, amellyel jobbá teszed a világot, segítesz másoknak.

·         beutazni a világot– takarítsd meg pénzt (lásd a következő pontot). Vagy kezdd el eladni a felesleges dolgaidat, hogy csak a fontos tárgyak maradjanak, amik elférnek egy hátizsákban.

·         több pénzt megtakarítani– kezdd el először a kisebb költségeket lefaragni. Kezdj el otthon főzni ahelyett, hogy máshol rendelnél ételt. Add el az autódat és sétálj/biciklizz/használd a tömegközlekedést. Cseréld kisebbre a lakásod. Keresd az ingyenes alternatívát.

·         több vizet inni– igyál vizet, amint felkeltél, utána pedig óránként.

·         megtanulni spanyolul– olvass spanyolul és hallgass spanyol szöveget naponta 10 percet.

·         több fényképet készíteni– készíts képeket ebéd közben (de ne az ebédedről), és publikáld őket a blogodon.

A fenti pontok nem mindegyike tökéletes, megírhatod a saját változatodat is. A lényeg, hogy minden nap tegyél valamit a célod érdekében.

Hogyan hajtsd végre a napi cselekvési tervet

Ez a módszer elég egyszerű, és ha tényleg követed, akkor majdnem biztosan működni fog:

1.      Egyszerre csak egy dolgot változtass meg.Nem muszáj követned ezt a szabályt, de akkor ne legyél meglepődve, ha nem sikerül a változás. Havonta egy valamin változtass, 1 új szokást vegyél fel, mielőtt elkezdenél egy másodikat. Csak akkor kezdj bele egy új szokásba, ha már az előző szokást sikeresen alkalmazod.

2.      Kezdj kicsiben.Erről már sokszor beszéltem. Bár nem sokan csinálják ténylegesen. Kezdj napi 10 perccel vagy még kevesebbel. 5 perc még jobb, ha nehéz változásról van szó. Ha még ez sem megy, akkor kezdj napi 2 perccel.

3.      Végezd el a tevékenységet minden nap ugyanabban az időpontban.Nem pont ugyanabban a percben, de mindig egy meghatározott kiváltó hatás után — pl. miután megittad az első csésze kávédat reggel, miután megérkeztél a munkába, miután hazaértél, miután megmostad a fogad, miután lezuhanyoztál, miután elfogyasztottad a reggelit, miután felkeltél, miután megebédeltél, miután bekapcsoltad a számítógépedet, miután először meglátod az adott napon a házastársadat stb.

4.      Tegyél egy nagy ígéretet valaki felé.Vagy több személy felé. Valaki olyat válassz, akinek számít a véleménye. Pl. az egyik barátomnak megfogadtam, hogy minden nap 10 percet tanulok programozni PHP-ban. Tehetsz vállalásokat a házastársad, gyerekeid, barátaid, blogod olvasói stb. felé.

5.      Legyél számon kérhető.Vegyük például a programozási vállalásomat. Megfogadtam, hogy minden nap frissítenem kell egy online táblázatot, amelyet a barátom is mindig megtekinthet, és bele kell írnom, hogy adott napon hány percet programoztam PHP-ben. Nem számít, hogy milyen eszközt használsz ehhez — lehet ez a Facebook, Twitter, email, naptár, vagy személyes közlés is. De mindenképpen legyél számon kérhető minden nap, ne csak mondjuk havonta. És az adott ellenőrző személy vagy személyek tényleg kövessék nyomon a vállalásod. Ha nem ellenőrzik naponta a vállalásod, akkor találj valaki mást vagy egy másik csoportot, aki tényleg segít neked.

6.      Legyenek következmények.A legfontosabb következmény az adott napi cselekvés elmaradása vagy megtétele esetén az, hogy az elmaradása esetén kevésbé fognak tisztelni, az elvégzése esetén viszont jobban fognak tisztelni. Ha nem így állítottad össze a felelősségre vonási rendszered, akkor alakítsd át a fentieknek megfelelően. Nagyon fontos, hogy ki, vagy kik felé tartozol felelősséggel a céloddal kapcsolatban. De a tiszteleten túl más vicces következményeket is használhatsz: az egyik barátom egy olyan vállalást tett a Facebook ismerősei felé, hogy minden egyes kihagyott nap után bizonyos összeggel támogatja az általa nem szeretett politikai pártot. Egyszer olyan vállalást tettem, hogy egy nap kihagyás után bálnahúst eszem (ami szöges ellentétben áll az elveimmel, ezért nagyon nem akartam kudarcot vallani). Olyan vállalást is tettem egyszer, hogy egy kihagyott nap után el kell énekelnem egy japán számot idegenek előtt. A következmények pozitívak is lehetnek — minden héten egy nagyobb jutalom, ha egy napot sem hagytál ki az adott héten. A negatív következményeket még lehet fokozni akkor, ha egynél több napot hagysz ki.

7.      Élvezd a változást.Ha nem élvezed a célhoz vezető utat, akkor más lépéseket kell elvégezned vagy más célt kell találnod. Ha a célod érdekében végzett napi cselekvés unalmasnak vagy monotonnak tűnik, akkor valamit rosszul csinálsz. Találd meg a módját, hogy élvezd a célhoz vezető lépések sorozatát, különben nem fogod tudni végigcsinálni. Vagy találj egy másik célt, amelyet jobban akarsz.

7 egyszerű lépés, és megváltozhat az életed. A fenti lépések egyike sem lehetetlen — valójában már ma is elkezdheted őket.

Milyen változást fogsz elkezdeni még ma?

„Mához 1 évre azt fogod kívánni, bárcsak ma nekikezdtél volna a célod megvalósításának” ~Karen Lamb